10 Sikap Buruk Manusia Yang Dicela Allah

18 Mar

SYEIKH Abdul Kadir Abdul Mutalib dalam buku tasauf Penawar Bagi Hati menjelaskan mengenai sepuluh celaan Allah kepada manusia akibat dari kelakuan dan tabiat manusia sendiri ketika menempuh kehidupan seharian. Sepuluh celaan itu berdasarkan sepuluh sikap yang lazim dilakukan manusia iaitu:

1. Gelojoh ketika makan
—————————-
Dalam erti kata lain, seseorang yang kuat dan tidak bersopan
ketika makan. Sikap ini juga meliputi maksud makan terlalu kenyang, menyediakan makanan dalam jumlah yang berlebihan, yang akhirnya membawa kepada pembaziran.

2. Banyak bercakap
———————
Allah mencela manusia yang suka bercakap perkara yang sia-sia,
fitnah memfitnah, umpat keji dan kata mengata kerana semua jenis percakapan itu menjurus kepada permusuhan dan perbalahan sesama manusia.

3. Suka marah-marah
———————–
Kemarahan boleh membuat seseorang itu bertindak di luar batas
kemanusiaan. Perbuatan marah akan diikuti dengan maki hamun,
mengherdik dan perkelahian yang boleh mengakibatkan kecederaan atau pembunuhan.

4. Hasad dengki
—————-
Seseorang yang bersifat dengki sanggup melakukan apa saja dalam bentuk kejahatan atau jenayah. Perbuatan menipu dan sanggup memusnah hidup orang lain adalah antara sifat keji yang lahir dari perasaan hasad dengki. Rasulullah bersabda: `Dengki itu memakan segala kebaikan’ (riwayat Muslim).

5. Kedekut & bakhil
———————
Rezeki yang Allah kurniakan lebih suka disimpan hingga bertimbun
banyaknya. Sifat kedekut menghijab (menutup) seseorang dari
membelanjakan sebahagian dari hartanya ke jalan kebaikan termasuk menderma, membuat kebajikan kejalan Allah dan membantu orang yang memerlukan.

6. Bermegah-megah
———————
Ia termasuk sikap suka status atau jawatan, gelaran dan menerima sanjungan.

7. Cintakan dunia
——————-
Terlalu menghambakan diri kepada perkara duniawi hingga melupakan tuntutan ukhrawi. Rasulullah bersabda: “Bekerjalah kamu di dunia seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun, dan beramallah kamu untuk akhirat seolah-olah kamu akan mati esok hari.” (riwayat Bukhari dan Muslim).

8. Ego atau sombong
———————–
Sifat membuat seseorang merasakan dirinya mempunyai kelebihan dalam banyak perkara dari orang lain hingga mereka lupa bahawa hanya Allah saja yang bersifat maha besar.

9. Ujub dan suka bangga diri
———————————-
Perbuatan ini ada unsur megah dan sombong dengan kelebihan dan kepandaian yang dikurniakan Allah. Rasa bersyukur tidak ada lagi dalam diri kerana telah diselaputi perasaan ego.

10. Gemarkan pujian atau riak
———————————–
Manusia jenis ini suka meminta dipuji dalam setiap perkara yang
dilakukan. Sikap baiknya, jasa dan baktinya mahu dikenang sampai bila-bila. Ini jelas membayangkan bahawa sikap baiknya selama ini, tidak diiringi dengan kejujuran dan keikhlasan.

* Sepuluh sikap yang dicela Allah ini, jika diamalkan, akan termasuk
dalam kategori melakukan dosa besar.

12 Responses to “10 Sikap Buruk Manusia Yang Dicela Allah”

  1. nanalia May 20, 2012 at 9:22 pm #

    bagus lah ade blog mcm nie dpt menambah pengetahuan
    s

    • diya_diyana October 8, 2012 at 3:42 pm #

      btol3,..:)

  2. diya_diyana October 8, 2012 at 3:41 pm #

    bgoz lah aderw blog mcm nie dapat menambahkan pengetahuan sekaligus mampu mnjadi pelajar yang cemerlang di dunia mahu own di akhirat

    • dhia January 1, 2013 at 10:58 am #

      blog yg bermanafaat…nurdhiasinarcahaya.blogspot.com pn masih bru lg…hope blh bg support

  3. ROSE January 11, 2013 at 4:32 pm #

    SIFAT TERCELA TIADA GUNANYA MEYUSAHKAN DIRINYA,ORANGLAIN DAN KELUARGA .SELAIN DARI ITU MENGHILANGKAN NUR DI WAJAH.

  4. faya zain February 14, 2013 at 9:09 pm #

    emmm,,adik ponw da nk nangis x de blog ni…hahaha..nk jugak follow blog nie🙂

    • bb April 28, 2013 at 12:06 pm #

      betul tu

  5. ernawati January 3, 2014 at 5:35 pm #

    X lah uda aku kedekut…..

  6. nurul nasuha March 4, 2014 at 6:20 pm #

    best sgt , time kasih ats skongn dan nasihat itu .🙂

  7. Adlin Naina April 18, 2014 at 12:20 pm #

    Alhamdulilah,tip tip yang diberi ini sedikit sebanyak memberikan saya kesedaran untuk belajar dan menyedarkan saya🙂

  8. shafiq July 9, 2014 at 1:07 pm #

    insaflah wahai manusia sebelum terlambat… aku pun nak menangis bila terkenang dosa aku…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: